Vraag een demonstratie

Business continuïteit en imagoschade zijn enorme risico’s bij elk disaster waarbij data verloren gaat. Hoe groot is uw verlies? Hoe lang houdt u last van een crash of hackers die uw data gijzelen?

Vraag een demonstratie aan

Disaster Recovery als organisatiestrategie

Download de flyer over DRaaS

DRaaS – DISASTER RECOVERY AS A STRATEGY

Met DRaaS van RAM pakt u de zaken professioneel aan. U creëert zekerheid voor uw organisatie en business. Medewerkers en systemen kunnen zo snel mogelijk weer functioneren. Klanten merken er weinig of niets van en het data- en orderverlies blijft minimaal.

RAM DRaaS is een stand-alone dienst die u naast uw bestaande IT-infrastructuur functioneert. Al uw dataverkeer, VM’s en applicaties repliceren wij naar ons datacenter. U krijgt een continuïteitsstrategie die bij elke ramp uptime garandeert, dataverlies minimaliseert en productiviteit maximaliseert. Kortom, de onmisbare digitale verzekering voor iedere organisatie.

Met onze DRaaS-strategie houdt u de hersteltijd van de services (RTO) en het herstelmoment (RPO) zo kort mogelijk. Bij back-up en snapshot technologieën duurt dat vaak uren. Wij spreken over minuten of slechts seconden. En u kunt ervoor kiezen de RTO en RPO te variëren voor verschillende soorten data en applicaties. Zo drukt u meteen de kosten.

Veel organisaties vertrouwen op hun back-up faciliteiten. Wij weten: die schieten bijna altijd te kort na een infectie of ramp. U mist al gauw tot 24 uur aan data. Plus het recoveryproces is moeizaam (instellingen kloppen niet meer) en u kunt er geen VM’s mee herstellen.

RAM DRaaS is onmisbaar voor iedere IT-infrastructuur, ook als u werkt met gevirtualiseerde datacenters en cloud-omgevingen.

We hebben een eigen datacenter in eigen beheer. Deze keuze hebben we heel bewust en heel nadrukkelijk gemaakt. Dit is de enige en beste optie om volledig onafhankelijk van derden te kunnen handelen en de beste performance te leveren.

  1. Voor elke IT-infrastuctuur, ook gevirtualiseerde datacenters en cloud-omgevingen
  2. RPO van enkele seconden
  3. RTO van enkele minuten
  4. Automatische failover en failback
  5. Disaster Recovery tests
  6. Hypervisor-based replicatie
  7. Heropbouw VM’s
  8. Storage onafhankelijke replicatie

Onderaan de pagina vindt u de belangrijkste specificaties.

Back-up is het consistent, volgens een regelmatige tijdsinterval (bijv. 24 uur), repliceren van data of van VM’s naar een ander systeem of andere locatie voor herstel of archivering. Zonder een oplossing voor disaster recovery (DR), voor het herstellen van bestanden, software en functionaliteit, schiet back-up tekort, want dat is meer dan alleen het terug kopiëren van data naar het oorspronkelijke systeem:

  • Als een server down gaat, moet u deze opnieuw installeren, configureren en misschien zelfs vervangen.
  • En met alleen een back-up moet u VM’s compleet opnieuw opbouwen, omdat automatisch herstel ontbreekt in het back-up proces.
  • Recovery Time Objective (RTO) is de maximale tijd dat een bedrijf de service die moet worden hersteld kan missen, zonder significant verlies of risico.
  • Recovery Point Objective (RPO) is het dichtstbijzijnde tijdstip waarvan data kan worden hersteld.
  • Traditionele back-up- en snapshot-technologieën leveren RPO’s tussen 15 minuten tot wel 24 uur.
  • In moderne, gedigitaliseerde bedrijfsomgevingen moeten zowel RTO als RPO zo laag mogelijk zijn, niet uitgedrukt in uren maar in minuten of seconden.
  • Veel bedrijven focussen zich op de RTO om de business zo snel mogelijk up-and-running te krijgen.
  • Maar het is vooral het onvermogen om verloren data te reproduceren, waar bedrijven lang na elke crash last van houden.

Locky Ransonware bedreigt ziekenhuizen

Ziekenhuizen en andere zorgverleners zijn het voornaamste doelwit geworden van een nieuwe campagne van de Locky Ransomware, zo claimt het Amerikaanse beveiligingsbedrijf FireEye. Via e-mails met als bijlage docm-bestanden werd de ransomware verspreid. De docm-bestanden waren van macro’s voorzien. Wanneer ingeschakeld werd door de macro’s de Locky Ransomware op de computer gedownload. Deze ransomware versleutelt vervolgens allerlei bestanden. De cybercriminelen vragen vervolgens losgeld voor de sleutel. Volgens FireEye zijn zorgverleners het hardst door de nieuwste campagne getroffen, gevolgd door telecom- en transportbedrijven.

In mei van dit jaar liet minister Schippers van Volksgezondheid nog weten dat Nederlandse ziekenhuizen zelf verantwoordelijk zijn voor de aanpak van ransomware en niet de overheid. Op Kamervragen over de veiligheid van ziekenhuissystemen liet Schippers vorige maand nog weten dat het afgelopen jaar twee ziekenhuizen bij het Nationaal Cyber Security Center (NCSC) van de overheid een malwarebesmetting hadden gemeld.

Disaster Recovery als organisatiestrategie

Dataverlies en downtime hebben directe gevolgen voor de business. Daarom moet disaster recovery een zaak zijn waarover men beslist op basis van bedrijfsstrategische criteria en doelstellingen. Vragen rond de hoeveelheid downtime die een organisatie kan overleven of hoeveel dataverlies acceptabel is – de basis van RTO en RPO – kun je niet alleen vanuit een technisch niveau beantwoorden. De antwoorden zijn afhankelijk van omzetstromen uit IT-systemen, de waarde van bedrijfsdata en de logistiek en andere bedrijfsprocessen die afhangen van IT.

Hoewel het om technologie gaat, wordt een DR-plan vooral gebaseerd op bedrijfsdoelstellingen.

Bij het ontwikkelen van de DR-strategie is het belangrijk te constateren dat niet alle systemen, applicaties en data even bedrijfskritisch zijn. Voor de meest bedrijfskritieke applicatie is een werkende DR-strategie essentieel, met een DR-site op een andere locatie, een lage RTO en RPO (weinig dataverlies en een snel herstel) en een getest recoveryplan. Voor andere applicaties en typen data kunnen goedkopere oplossingen en hogere RPO’s en RTO’s acceptabel zijn.

Disaster Recovery en Governance

De steeds strengere wet- en regelgeving rond data moet een onderdeel vormen van iedere DR-strategie. Om hieraan te voldoen dient u procedures vast te leggen en oplossingen te testen op betrouwbaarheid. Bij de keuze voor een cloud-oplossing komt daarbij nog vraag wie controle heeft over die cloud en waar de data in de cloud wordt opgeslagen en of deze voldoet aan alle normeringen.

 

Disaster Recovery met Zerto software

Voor onze DRaaS, Disaster Recovery Strategy, maken wij veel gebruik van de prijswinnende* software van Zerto voor continuous data replication & recovery.

* Cloud Company of the Year at the 2016 Storage, Virtualization and Cloud (SVC) awards, Best in Biz Awards 2016, Deloitte’s 2016 Technology Fast 500.

 

Lees alles over DR in gevirtualiseerde omgevingen.

Download de Disaster Recovery GuideVraag een gratis testversie aan!

Meer weten? Neem contact op met een van onze specialisten.

De belangrijkste specificaties van DRaaS

Hypervisor-based replicatie

Continue block level replicatie tussen VMware en/of Microsoft Hypervisors en tussen meerdere sites.

Granulaire dataprotectie

Granulaire dataprotectie op WM-niveau: beschermt precies wat nodig is: VM’s en VMK’s/VHD’s.

Orkestratie

Volledige orkestratie: automatische failover, failback, reverse protection en disaster recovery tests.

Dataprotectie

Continue dataprotectie: herstelt na elk incident vanuit, om de paar seconden, bewaarde momenten. Tot 14 dagen terug is mogelijk.

Complete dataprotectie: een oplossig voor BC/DR tussen storage en hypervisors inclusief langetermijnretentie.

Workloads

Beschermt productieworkloads: u bent verzekerd van applicatieconsistentie met groepen VM’s die worden beschermd, beheerd en gerepliceerd als een eenheid.

Storage onafhankelijk

Storage-onafhankelijke replicatie: geen grenzen tussen systemen.

Kamiel Lubbers

Kamiel Lubbers

ICT-adviseur

Business continuïteit en imagoschade zijn enorme risico’s bij elk disaster waarbij data verloren gaat. Hoe groot is uw verlies? Hoe lang houdt u last van een crash of hackers die uw data gijzelen?

Niels van Peer

Niels van Peer

Business Unit Director at RAM Infotechnology

“We gaan met cloud technologie het informatiegat dichten tussen zorgcliënten en zorgverleners.”