Hoe belangrijk disaster recovery in de praktijk is heeft Huisartsenpraktijk van Wincoop ervaren. Door een brand in de praktijk was alles verloren gegaan. Binnen 5 dagen was het alweer mogelijk om vanuit een tijdelijke locatie te werken.

Vanuit de media vernamen wij dat er in de nacht van 30 april een brand voor grote schade heeft gezorgd in de praktijk. Bij de RAM medewerkers is er meteen aandacht voor want, al snel blijkt het te gaan om een relatie van ons. Na contact met de huisartsenpraktijk blijkt dat de praktijkvoering vanuit de locatie niet meer mogelijk is. Intern schakelen wij op naar het hoogste niveau om maximaal te ondersteunen.

Alles verloren, op zoek naar nieuwe locatie.

Op de derde dag na de brand werden wij geïnformeerd dat er een tijdelijke ruimte op het oog is. Het is dan onbekend of er op die locatie interne bekabeling en internet aanwezig is. Wij zijn er om de juiste vragen te stellen. De volgende dag ontvangen wij de informatie dat het tijdelijk onderkomen was voorzien van een intern kabelnetwerk. Er is echter geen Internet aanwezig voor de ontsluiting naar het datacenter van RAM Infotechnology. Omdat KPN op z’n vroegst binnen 1,5 – 2 weken een werkende internetverbinding kan opleveren op de tijdelijke locatie bieden wij een alternatief.

Na de noodzakelijke acties hebben wij de praktijk voorzien van 4 tijdelijke werkplekken, printers en een 4G data ontsluiting. Met de noodconfiguratie hebben wij de huisartspraktijk kunnen voorzien van de noodzakelijk ICT middelen om haar bedrijfsproces (ontvangen en behandelen van patiënten) te kunnen voortzetten.

Disaster Recovery werpt zijn vruchten af.

In de situatie na een ramp zoals met de huisartsenpraktijk van Wincoop is het prettig te weten dat alle gegevens en digitale werkomgevingen in stand blijven. Locatie, werkplek en hardware regelen is een uitdaging daarna wil je geen tijd verliezen met het opnieuw inrichten van je digitale werkplek en data.

Adequate zorg aan patiënten is waar het om gaat. Nu dit weer mogelijk is kan er gewerkt worden aan het herstel van de oude locatie en afhandeling met de verzekeraar.

 


Voor ons is dit een mooi voorbeeld van onze betrokkenheid als betrouwbare hosting partner. Wilt u meer weten over herstel van uw ICT na een dergelijke ramp neem gerust contact met mij op.

Vriendelijke groet,

Marcel van der Vaart
Service Manager RAM Infotechnology