De eerste HIMSS Europe 2018 zit erop. Ik zeg: een groot succes. Ook op dag 3, die van de zorgconsument.

Op de laatste dag is het thema “van afwachtende patiënt naar bedreven gezondheid consument”. Of ze nu boodschappen doen, schoenen kopen, een theaterticket boeken of de fysiotherapeut bezoeken, mensen consumeren de meest uiteenlopende diensten en producten binnen een digitale context. Digitalisering geeft ze de middelen en macht om die diensten en producten naar eigen inzicht samen te stellen, mee te nemen, te consumeren. De consument heeft de regie, de leverancier levert en innoveert om aan nieuwe wensen te voldoen.

The patient as a co-builder
En zo, is de verwachting, gaan we ook zorg consumeren. Patiënten willen dat! Ze willen actief betrokken zijn, weten wat er speelt, zelf keuzes maken, zelf (mee) bepalen. De zorgverlener, ook een consument, heeft geen ‘alleenrecht’ meer op hoe welke zorg geleverd wordt. Vanuit de dialoog zoeken ze samen naar de beste aanpak en verdelen ze de verantwoordelijkheden. Ze groeien naar elkaar toe, bouwen aan vertrouwen. En ICT is dan een krachtig hulpmiddel hierbij. De kansen zijn ongelofelijk. Dat zie ik op deze conferentie overal terug.

Zij gelooft erin
Interessant gegeven vind ik dat de gemiddelde patiënt (‘bestaat die?’) klaar is om techniek (AI, mobile steams, zelfservice, locatie diagnostiek et cetera) en vertrouwen in mensen te combineren. ze geloven in techniek. Ze vinden het relevant! De huisarts die meekijkt met de smartwatch van de patiënt. Graag! Patiënten willen geen dokter zijn, geen diagnoses stellen. Ze willen vertrouwen in het zorgproces. Ze geven de arts toegang tot hun leven en in ruil consumeren ze de beste zorg die ze kunnen krijgen.

Vraag tijdens een presentatie: ‘Waarom willen patiënten toegang tot hun eigen files?” Gaan ze de dokter controleren, toetsen of het allemaal wel klopt? Nee, het is een gevoel van gelijkwaardigheid: kennis delen, samenwerken aan je gezondheid. Wederzijds vertrouwen. De markt is nu bezig met standaarden voor de uitwisseling van informatie. Hard nodig. Zolang de digitale röntgenfoto niet makkelijk te delen valt, kunnen we niet zonder de analoge versie. Zie mijn blog van gisteren.

Blended care
De term ‘blended care’ valt. Toegang tot files, de patiënt volgen en thuis medische aandacht geven, 24/7 in contact met een zorgteam. Nog eentje: Digitale therapie. Een nieuwe ontwikkeling waarin we met apps en andere technologische innovaties zoals gaming en VR, gezondheidsverbeteringen proberen te behalen.

HIMSS Europe 2018 Digital Therapeutics voor de nieuwe zorgconsument.

HIMSS Europe 2018 Digital Therapeutics. De nieuwe zorgconsument: met games en VR werken aan je gezondheid.

Zorgconsument

Zo bouwen we echte zorg op, waar de patiënt van nu op hoopt en de zorgconsument van morgen op rekent. Minder dan 20% van de mensen heeft momenteel toegang tot virtual health. Er is dus nog veel te winnen.

En nu?
Tot zover de vergezichten. De grote vraag die bij mij, en vele deelnemers aan deze conferentie, blijft hangen is simpel: hoe gaan we dit realiseren, hoe gaan we van die ontevreden patiënt een tevreden zorgconsument maken? Dat leert HIMSS Europe mij ook: ga aan de slag met wat je nu hebt. Wacht niet. Zoek het dichtbij, in de regio, bij jezelf.

 

We kunnen veel leren van andere industrieën, zoals de online bankwereld die nieuwe ‘channels’ zoekt en vindt. Ik hoor verhalen over mooie initiatieven: apps voor rugpijn, voor depressie (moodpath) en in de USA voor miljoenen hiv-patiënten. Zij kunnen meer thuis blijven en toch geholpen worden.

Volgend jaar
Ik heb het al eerder gezegd: we moeten de zorg opnieuw bedenken, vanaf het begin en met de patiënt centraal. Met toegang tot patiënten-files en digitalisering alleen komen we er niet. We moeten kennis over mensen en kennis over techniek bij elkaar brengen. Patiënten willen customization net als alle consumers dat willen. De helft van de patiënten is nu niet tevreden hiermee. Verder is er natuurlijk veel geld nodig, initieel geld. Maar dat is niet nieuw. Dat zal ik volgend jaar zeker weer horen.

Volgend jaar, ik ga absoluut. HIMSS Europe zit veel dichter dan HIMSS USA op onze markt, op onze dagelijkse praktijk en die van onze klanten en hun cliënten, patiënten. Zorgconsumenten moet ik zeggen. Laten we daar mee beginnen. Het beestje bij zijn naam noemen. Zorgconsumenten. En ze willen long-life care. Ook na volgend jaar.

Dit was HIMSS Europe 2018. Dank voor uw interesse. Heeft u vragen? Laat het me weten.

 

 

Niels van Peer

Niels van Peer

Commercieel Directeur

+31 (0)6 50 28 49 53
nvanpeer@ram-it.nl