‘Medewerkers hebben nu altijd en overal veilig toegang tot de benodigde applicaties’

Stichting Zorgcentra Rivierenland wilde overschakelen naar mobiele werkplekken. Dat werkt efficiënter en alle benodigde informatie is bij de hand wanneer een zorgprofessional aan het bed van een patiënt staat. Uiteraard werkend op uiteenlopende devices en binnen een beveiligde omgeving. Een goed moment ook om diverse IT-werkzaamheden uit te besteden aan een ICT-partner. Daar kwam meer bij kijken dan men vooraf had gedacht. Een case over mobiel werken in de zorg.

Case Stichting Zorgcentra Rivierenland (SZR) in het kort

  • SZR is gespecialiseerd in revalidatie, dementiezorg, langdurige zorg voor ouderen en palliatieve zorg.
  • Bij SZR werken ongeveer 900 mensen in 5 wooncentra met ca. 500 cliënten
  • Overschakelen naar mobiele werkplekken, overal en altijd kunnen inloggen
  • Veiligheid belangrijk criterium
  • Uitgebreide kennis in huis met betrekking tot het ontsluiten van verschillende applicaties

Klantsituatie
Medewerkers van SZR maakten tot voor kort gebruik van desktopcomputers op werkplekken die door meerdere mensen gebruikt werden.

Klantvraag
Om meer efficiency te bereiken, wilde de organisatie overschakelen naar mobiele werkplekken, zodat medewerkers overal en altijd toegang hebben tot de digitale infrastructuur. Veiligheid was daarbij een belangrijk criterium. Daarnaast wilde SZR graag een aantal ICT-werkzaamheden uitbesteden aan een betrouwbare partner.

Oplossing
SZR heeft haar ICT-infrastructuur en -dienstverlening in 2017 uitbesteed aan NetSourcing* en ondersteunde SZR bij het overschakelen naar mobiele werkplekken. Tijdens het project heeft NetSourcing de regie op zich genomen over de communicatie met de verschillende hard- en softwareleveranciers.

Resultaat
Met de nieuwe oplossing hebben de medewerkers van SZR via hun laptop en/of tablet altijd en overal veilig toegang tot de diverse applicaties die nodig zijn om hun werk te kunnen uitoefenen.

* NetSourcing is in augustus 2018 overgenomen door RAM Infotechnology.

 

ZSR Zorgcentra

 

 

De klant aan het woord
‘De belangrijkste meerwaarde van NetSourcing vind ik hun expertise,’ zegt Twan Jacobs, sectormanager facilitaire zaken bij SZR. ‘Zij hebben uitgebreide kennis in huis op het gebied van het ontsluiten van verschillende applicaties. Daarnaast zijn ze sterk in het beheer van het rekencentrum en de beveiliging daarvan. In onze organisatie maken we gebruik van een groot aantal verschillende applicaties. Daarom was dit een complex project, dat helaas in het begin niet altijd even vlekkeloos is verlopen. Maar gelukkig heeft NetSourcing het uiteindelijk goed opgepakt.

Onze medewerkers moeten efficiënt, makkelijk en veilig kunnen werken
Lange tijd maakten de medewerkers in onze organisatie gebruik van vaste werkplekken. Op bureaus stonden grote desktopcomputers, waar meerdere mensen aan werkten. Dat was natuurlijk niet erg efficiënt,’ zegt Twan Jacobs. ‘Om het gebruiksgemak en de efficiency te verbeteren, hebben we vorig jaar het besluit genomen over te schakelen op laptops en tablets, zodat medewerkers overal en altijd kunnen inloggen. Of ze nu onderweg zijn, op een andere locatie of thuis. Dat levert een hoop voordelen op, zowel voor de zorgprofessional als voor de cliënt. Een arts kan bijvoorbeeld direct aan het bed van de patiënt het dossier inzien en bijwerken. Alle benodigde informatie is direct bij de hand.’

Veiligheid is extreem belangrijk, zeker in de zorg
SZR wilde daarnaast graag een aantal taken op het gebied van ICT uitbesteden aan een externe partij en de veiligheid van de infrastructuur verhogen. Twan Jacobs: ‘Veiligheid is natuurlijk extreem belangrijk, en al helemaal in de zorg. We wilden er dan ook zeker van zijn dat de nieuwe mobiele werkplekken niet alleen zouden zorgen voor meer gebruiksgemak, ook de veiligheid moest gewaarborgd zijn.‘

Jacobs had weleens over NetSourcing gelezen en het bedrijf leek hem de geschikte partner voor dit project. Na intensief contact met de salesafdeling werd gestart met het gezamenlijk uitwerken van de business case. Daarbij werd onder meer in kaart gebracht welke wensen SZR precies had, over welke hardware de organisatie beschikte, welke softwareapplicaties gewenst waren en hoe NetSourcing die beschikbaar zou kunnen stellen.

Een arts kan bijvoorbeeld direct aan het bed van de patiënt het dossier inzien en bijwerken. Alle benodigde informatie is direct bij de hand.’

Twan Jacobs

Het vergde enorm veel inspanning om alle partijen bij elkaar te krijgen
Twan Jacobs: ‘Een van onze eisen was dat alle applicaties op een gebruiksvriendelijke manier ontsloten moesten worden op de verschillende devices die er in de organisatie worden gebruikt: laptops, iPads en Samsung-tablets. En omdat onze medewerkers gebruikmaken van een groot aantal applicaties, hebben we met ontzettend veel verschillende softwareleveranciers te maken.’

Algauw bleek dat het project veel omvangrijker was dan SZR en NetSourcing aanvankelijk hadden gedacht. ‘NetSourcing moest contact leggen met alle software- en hardwareleveranciers. Het vergde een enorme afstemming met een aanzienlijke tijdsinspanning om alle juiste personen om tafel te krijgen’, vertelt Jacobs.

Gebruikers hebben één aanspreekpunt, dat schept duidelijkheid
Daarnaast moesten alle applicaties functioneren in de Office365-licentie van Microsoft, waarbij ook verschillende beperkingen aan het licht kwamen. Jacobs: ‘Kortom, het was een hele toer om al onze hard- en software goed met elkaar te laten communiceren. Dat NetSourcing de regie voerde bij dit hele proces, was daarbij wel een groot voordeel. We hadden hierdoor één aanspreekpunt en dat schept gewoon duidelijkheid.’

Deze opzet werkt prima
Een andere wens van SZR was het outsourcen van een aantal ICT-diensten. Inmiddels heeft RAM Infotechnology* de tweede- en derdelijns servicediensten van NetSourcing overgenomen. Bij ICT-problemen bellen gebruikers de eigen interne helpdesk. Als die het niet kan oplossen, zetten zij het probleem door naar RAM. Zo behoudt de servicedesk van SZR de regie en houden de gebruikers één aanspreekpunt voor al hun ICT-aangelegenheden,  een opzet die uitstekend werkt.

Stichting Zorgcentra Rivierenland
Stichting Zorgcentra Rivierenland (SZR) biedt een uitgebreid scala aan diensten in het kader van ouderenzorg, revalidatie en woonzorg. SZR heeft vijf wooncentra, waar in totaal circa vijfhonderd cliënten verblijven, zowel voor korte als langere tijd. Daarnaast verleent SZR zorg bij mensen thuis. De organisatie is gespecialiseerd in langdurige zorg voor mensen met dementie en mensen met een lichamelijke beperking, dementiezorg voor mensen thuis, revalidatie en palliatieve terminale zorg. Bij SZR werken ongeveer negenhonderd mensen.

Lees de whitepaper over ICT-werkplekbeheer

Lees de whitepaper over ICT-werkplekbeheer
Niels van Peer

Niels van Peer

Sales Director

06 -50 28 49 53
nvanpeer@ram-it.nl

m

ICT-diensten RAM bij deze case

m

Vergelijkbare klanten

Driezorg (VVT), eCumulus werkplekbeheer

Malderburch, Infrastructuur hosting, eCumulus

De Wever (ouderenzorg), eCumulus werkplekbeheer